System Elektronicznej Weryfikacji Uprawnień Świadczeniobiorców (eWUŚ) pozwala świadczeniodawcom, którzy wystąpią do NFZ z wnioskiem o nadanie dostępu i uzyskają kody dostępowe, sprawdzanie na podstawie numeru PESEL czy dany pacjent jest ubezpieczony. eWUŚ działa od 1 stycznia 2013 r. i jest podstawową formą dokumentowania prawa do otrzymywania świadczeń opieki zdrowotnej. System umożliwia sprawdzenie przez stronę WWW czy dany pacjent jest ubezpieczony (odp. TAK lub NIE) oraz uzyskanie dowodu ubezpieczenia w postaci kodu autoryzacji. Status ubezpieczenia jest ważny tylko na dzień sprawdzenia. Oznacza to, że świadczeniodawcy, którzy przywykli do wprowadzania wizyt do komputera na koniec miesiąca, nie będą mieć informacji o statusie ubezpieczenia. Zamiast tego, będą musieli gromadzić oświadczenia pacjentów lub szczegółowe informacje spisane z druków RMUA, które są jednym z alternatywnych sposobów udokumentowania prawa do świadczenia medycznego. Oczywiście zamiast tego, mogą sprawdzać stan ubezpieczenia w systemie eWUŚ na bieżąco, jednak bez programowego wsparcia sprowadza się to do uciążliwego spisywania długich kodów autoryzacji. Dane te będą obowiązkowo dołączane do comiesięcznych raportów wykonania, przesyłanych do NFZ przez świadczeniodawców.
TwójNZOZ proponuje rozwiązanie polegające na tym, że system sam automatycznie sprawdza status ubezpieczenia oraz zapisuje kody autoryzacji wszystkich pacjentów umówionych przez kalendarz. Zatem jeśli pacjent był umówiony przynajmniej na dzień przed wizytą, to oprogramowanie w nocy automatycznie sprawdzi jego uprawnienie do otrzymania świadczenia. Informacja o tym będzie dostępna już w momencie rozpoczęcia pracy rejestracji, a odpowiednie kody autoryzacji zostaną automatycznie przekazane w comiesięcznym raporcie do NFZ. System sprawdzi także status ubezpieczenia pacjenta na bieząco, w przypadku jego przyjścia bez umówienia. Dodatkowo oprogramowanie automatycznie sprawdza uprawnienia pacjentów umówionych do 2 dni naprzód, dzięki czemu rejestracja otrzymuje możliwość wcześniejszego skontaktowania się z pacjentem i poproszenia go o dostarczenie dodatkowych dokumentów. Na dzień dzisiejszy system eWUŚ zwraca czasem niestety informację o braku ubezpieczenia dla osób takie ubezpieczenie posiadających, więc takie rozwiązanie będzie bardzo przydatne.
Póki co nasze rozwiązanie jest najbardziej zautomatyzowane spośród wszystkich programów do zarządzania NZOZ-em, w których zaczyna pojawiać się wsparcie dla systemu eWUŚ.
TwójNZOZ, Czw, 2013-01-17 15:28
Napisz opinię